خدام كنيستى
اهلا وسهلا بكم فى منتدى خدام كنيستى
خدام كنيستى
اهلا وسهلا بكم فى منتدى خدام كنيستى
خدام كنيستى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

خدام كنيستى

خدام كنيستى تحت اداره نخبه من خدام الكنائس

الرئيسيةالأحداثالمنشوراتأحدث الصورالتسجيلدخول
اهلا وسهلا بكم فى منتدى خدام كنيستى نتمنى ان ينال اعجابكم وانتظرونا دائما فى جديد واخبار ومؤتمرات مسيحيه مع منتدى خدام كنيستى للاستفسار مدير المنتدى اسامه سعد 01202288837
https://www.facebook.com/khaddamkonsetBessna/?hc_ref=ARTPCo8yvLQI3Py6DdK_yd9AHCCN0A8ZZ1SmZWwxEAw56jtvwwItlakWrKAR4c_I1tg&fref=gs&dti=166857033394804&hc_location=group
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
سحابة الكلمات الدلالية
المواضيع الأخيرة
» كل سنه وانتم طيبين قداس عيد الميلاد المجيد من داخل الكنيسه الاثريه بدير الشهيد العظيم مار جرجس ترأس الصلاه ابونا مرقص الرزيقي ابونا توماس الرزيقي والإباء الرهبان
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 9:09 am من طرف اسامه سعد

» محافظ الاقصر ومدير الامن وعضو مجلس النواب العمده فيصل راجح وعضو مجلس النواب العميد خالد عبدالمنعم وقيادات المحافظه واسنا
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 8:50 am من طرف اسامه سعد

» صلى قداس الميلاد ويتراس القداس سيدنا الانبا يواقيم مع اباء كنيسه السيده العذراء مريم باسنا
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 8:38 am من طرف اسامه سعد

» أول عظة من كاتدرائية ميلاد المسيح بالعاصمة الادارية الجديدة | قداس برامون الميلاد | 5.1.2018
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 12:31 am من طرف اسامه سعد

» قداس عيد الميلاد المجيد 2018
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 12:30 am من طرف اسامه سعد

» لبابا تواضروس يصلي إنجيل و عظة قداس عيد الميلاد من كاتدرائية العاصمة الادارية الجديدة
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 12:29 am من طرف اسامه سعد

» كلمة البابا تواضروس خلال قداس عيد الميلاد بكنيسة ميلاد المسيح بالعاصمة الادارية الجديدة|على مسئوليتي
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 12:27 am من طرف اسامه سعد

» كلمة الرئيس السيسى فى قداس عيد الميلاد بالكاتدرائية بالعاصمة الادارية الجديدة
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 12:26 am من طرف اسامه سعد

» شاهد لحظة دخول واستقبال الرئيس السيسى الى الكاتدرائية بالعاصمة الادارية وردرود افعال الحضور
مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأحد يناير 07, 2018 12:25 am من طرف اسامه سعد

مارس 2024
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
اليوميةاليومية
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم

مسرحية برغم الكراهية

كاتب الموضوعرسالة
اسامه سعد
مدير المنتدى
مدير المنتدى
اسامه سعد

المساهمات : 56

مسرحية برغم الكراهية  Empty
مُساهمةموضوع: مسرحية برغم الكراهية    مسرحية برغم الكراهية  Icon_minitimeالأربعاء يناير 03, 2018 10:10 pm

)التضحٌة برغم الكراهٌة( المشهد االول: )ٌدخل جعٌدي وتهانً( جعٌدي: تعالً ٌا تهانً تعالً ٌاختً ما انتً وش السعد على ... اول ما دخلتً على خسرت خمستالف جنٌه .. اٌه ٌا ولٌة بتشعً نحس ... ارحمنً ٌا رب تهانً: طب انت خٌبان فً شغلك انا مالً وال هى اتهامات اكده على الصبح وخالص ٌارب جعٌدي: داٌما تردي الطاق طاقٌن ٌا سالم على الحرٌم كلهم غلباوٌة تهانً: صدقنً محدش قلك اتكلم ... مش كد الكالم متتكلمش جعٌدي: طب خالص اٌه..... دي ما كانتش كلمة قولتها )تدخل نبٌلة( نبٌلة: صباح الفل ٌابا ....... صباح الخٌر ٌااما جعٌدي: اها جات... وش السعد زي امك بالظبط تهانً: عتقول حاجة ٌا جعٌدي جعٌدي: ال عقول وش السعد زي ابوكً تهانً: اممممممممم)تنظر بتهدٌد(.......عاٌزة اٌه ٌا نبٌلة خلصٌنً نبٌلة: انا كنت جاٌة اسلم على ابوٌا وبس جعٌدي: عاٌزة كام ٌا نبٌلة قري واعترفً نبٌلة: مش كتٌر ٌا ابوٌا جعٌدي: ٌعنً كام .......متخلصٌنً ٌا بت انتً نبٌلة: 011 جنٌه بس )بخوف( جعٌدي: لٌه هتشتري بٌهم موباٌل سونً نبٌلة: موباٌل سونً اٌه ٌابا ... دول مصارٌف المدرسة جعٌدي: خدي ٌا بتً منك هلل نبٌلة: تشكر ٌاباه جعٌدي: ٌال اخفً من وشً دلوقتً نبٌلة: حاضر ٌاباه ادٌنً ماشٌة لد ِ جعٌدي: ٌا ساتر ٌا تهانً قولتلك متخلفٌلناش بنات انا عاٌز و تهانً: صدقٌنً دي عطٌة ربنا واذا كان عاجب جعٌدي: عاجب طبعا مٌعجبش لٌه ........ ما اها انتً بقٌتً سً السٌد تهانً: بتقول حاجة)بتهدٌد( جعٌدي: ال مفٌش ....... بالمناسبة اختً نجٌبة اتصلت ب ًّ وقالتلً انها جاٌة من مصر وعلى وصول خالص تهانً: وماله بٌتها ومطرحها)بندب( جعٌدي: وكمان هتقعد معانا اسبوع تهانً: حتى شهر مش اسبوع )الباب ٌخبط وٌقوم جعٌدي ٌفتح( جعٌدي: نجٌبة عاش من شافك فٌنك ٌا ختً نجٌبة: فً الدنٌا ٌا جعٌدي صدقنً......انت اللً مش سائل علٌا ٌا جعٌدي جعٌدي: ما انتً عارفة ...قلة فضا.....المرة والعٌال واكلٌن عٌنٌا نجٌبة: انت معندكش غٌر نبٌلة ٌا جعٌدي....مش عٌااااال جعٌدي: عندك حق ٌابت ابوى........ اتفضلً مش هنتكلموا على الباب....اتفضلً نجٌبة: ازٌك ٌا نبٌلة عاملة اٌه؟ نبٌلة: ازٌك ٌا عمتً وحشتٌنً قوي نجٌبة: انتً اكتر ٌا نبٌلة صدقٌنً..........ازٌك ٌا تهانً عاملة اٌه؟ تهانً: نجٌبة ازٌك واحشانً )بغٌظ( نجٌبة: انتً اكتر....... اخبارك اٌه ٌا تهانً؟ تهانً: الحمد هلل...... وانتً عاملة اٌه؟ نجٌبة: نشكر ربنا الحمد هلل تهانً: وهً بلدنا احسن من مصر فً اٌه ؟...... عشان تسٌبً مصر وتاجً عندٌنا نجٌبة: أل انا جاٌة اسأل علٌكو وبس علشان وحشتونً بصراحة تهانً : ال ٌا حبٌبتً بٌتك ومطرحك طبعا وده عاٌز كالم اهًٌٌٌٌٌ جعٌدي: هترغوا كتٌر روحً ٌا نبٌلة انتً وامك وري عمتك نجٌبة اوضتها فٌن نجٌبة: مالوش لزوم التعب ده تهانً: مٌصحش اللً عتقولٌه ده ٌا نجٌبة.....ٌال بٌنا بقى ٌا شٌخة )تدفعها( )تنزل نبٌلة وتهانً ونجٌبة من على المسرح( جعٌدي: طٌب اروح انا بقى اشربلً كباٌة شاى... بدل دوشة الدماغ اللً هنا دي )ٌنزل جعٌدي( المشهد الثانً: )ٌدخل دندراوي وربٌع( ربٌع: تعالى ٌا دندراوي....تعالى ٌا اخوٌا ... تعالى....انا قلبً نار من ٌوم ما جعٌدي قتل ابونا وخد ارضنا دندراوي: عندك حق ٌا ربٌع..... بس الزم ناخدوا بتارنا......مش هنبقوا ملطشة فً البلد ربٌع: ده انا لو مسكت اللً اسمه جعٌدي ده العصره فً اٌدي دندراوي: وال بتقدر تعمل حاجة .... المؤاخذة ٌا ربٌع انت بق وبس ربٌع: طب اقفل خشمك ٌا دندراوي دلوقتً بدل ما اعمل فٌك بروفا دندراوي: خالص ٌا عم ربٌع ادٌنً سكت ... لما نشوفوك هتعمل اٌه! ربٌع: ناولنً الخرٌطة اللً وراك دي ٌا دندراوي دندراوي: اتفضل ٌاعم ربٌع.....ورٌنً شطارتك ربٌع: بص........)دندراوي ٌقطعه فً الكالم( دندراوي: استنى ٌا عم انت جبت الخرٌطة دي منٌن؟ ربٌع: دي فهلوة متعرفهاش انت ..... خلٌك بعٌد دندراوي: ٌا عم اخلص ٌعنً هتكون جاٌبها من الصاطالٌت ربٌع: ال دي من جوجل مابس دندراوي: وده طعمه اٌه ده كمان؟ ربٌع: ٌا مراري عملت اٌه فً دنٌتً ٌا ربً ؟........ ٌا حبٌبً ده برنامج على النت مش فول وطعمٌة من عند ابو عمار اللً تحتٌنا دندراوي: اااااااااااااه فهمت! ربٌع: اخٌرا ٌاخً ده انت جبتلً الحصبة.......بص بقى معاى....ده الدوار بتاع جعٌدي هنستنوا لما جعٌدي ٌطلع ٌشفط كباٌة الشاى من على القهوة واحنا نروحوا داخلٌن من الباب ده وقاتلٌن تهانً مرته وطالعٌن......وابقى كده حرقت قلبه زي ما حرق قلبنا برد.......بس اقولك اٌه, ما دلوقتً معاد الشاى بتاع جعٌدي دندراوي: إٌوه....خلً نارنا تُ ربٌع: اٌوه صُح ...... طب الفٌنً االلً وٌال بٌنا )ٌأخذ ربٌع البندقٌة ودندراوي ٌأخذ مسدس وٌنزال من على المسرح( المشهد الثالث: )ٌدخل جعٌدي وتهانً ونبٌلة( جعٌدي: ها وكلتو نجٌبة وال كسفتونً معاها تهانً: كلت ٌا بٌه ..... ده شوٌة وتاجً تاكلنً انا كمان نبٌلة: دي ٌابا كلت طبق رز كد إكده جعٌدي: ٌا ساتر خمسة وخمٌسة......اتالقٌها ماتت من قركم علٌها تهانً: وال ٌحصلها حاجة دي تاكل عشرة )تدخل نجٌبة( دي تهد جبال ..... انا مش عارفة هً اٌه اللً جابها ما كانت فً مصر مسترٌحة.....جاٌة تقرفنا هنا لٌه؟ جعٌدي)ٌرى نجٌبة وراء تهانً وهو محرج وٌقول لتهانً(: مٌصحش إكده ٌا تهانً تهانً: اقول الحق انا البت دي مش باطٌق وشها جعٌدي: عٌب إكده ٌا تهانً نجٌبة: ال ٌا جعٌدي..هً عندها حق انا زٌارتً طولت برضه ..... انا الزم امشً )باحراج( جعٌدي: ال ٌا نجٌبة.. مش هتمشً.. ده انتً لسه مكملتٌش ٌوم عندٌنا )ٌقتحم دندراوي وربٌع المسرح من الباب( جعٌدي: اٌه ٌا ربٌع عاوز منً اٌه؟ ربٌع: انت بالذات عاٌز احرق قلبك زي ماحرقت قلبنا )وٌتقدم ربٌع لٌضرب جعٌدي بالبندقٌة فٌغمى علٌه( )موسٌقى حزٌنة( دندراوي: مٌن فٌكم تهانً؟ تهانً: انا! ...عاوزٌن منً اٌه؟ ربٌع: انتى هتموتً على اٌدي نبٌلة: ال بالش ماما اهئ اهئ اهئ نجٌبة: ثانٌة واحدة دندراوي: مٌن دي كمان؟ نجٌبة: موتونً أنا بدل تهانً تهانً: ال ٌا نجٌبة... بس انا بعاملك بكراهٌة نجٌبة: ال ٌا تهانً مش الفكرة انتً بتعاملٌنً ازاى....لكن الفكرة انً الزم اضحً بنفسً زي ما الرب ٌسوع ضحى بنفسه علشاننا برغم ان احنا كنا بنكره واحنا كبشر اللً اهناه وصلبناه......كمان انا معنٌش عٌال لكن انتً عندك بنتك الزم تربٌها وتكبرٌها ربٌع: مش فاضً للرغً انا عاٌز اخلص وراٌا شغلً نجٌبة: زي ماقلتلك ربٌع: الوداع هعهعهعهعهعهعهعهع )وٌطلق ربٌع النار على نجٌبة وتموت بٌن اٌدي تهانً( نبٌلة: عمتًٌٌٌٌٌٌ حرام علٌكم . انتهت المسرحٌة
https://khaddamkonsetbessna.ahlamontada.com

مسرحية برغم الكراهية
صفحة 1 من اصل 1